Könyvismertető - John Whenham – Ridhard Wistreich (eds.): The Cambridge Companion to Monteverdi.

John Whenham – Ridhard Wistreich (eds.): The Cambridge Companion to Monteverdi. Cambridge University Press, New York, 2007.

Claudio Monteverdi, a barokk zene jelentős alakja, muzsikus, zeneszerző, kinek művészete erőteljesen, egyszersmind közvetlenül szól saját kora, illetve a modern kor emberéhez egyaránt. A cremonai székesegyház karnagyánál, Marc-Antonio Ingegnerinél sajátítja el az egyházi polifónia törvényszerűségeit, a világi canzonetta és a villanella, valamint a madrigál műfajai sajátosságait. Orgonálni és hegedülni tanul, s ekkor – tizenöt évesen – keletkeznek első kompozíciói is.
1600-ban Giovanni Artusi, aki nem érti Monteverdi „meg nem engedett hangközlépés”-eit és „vad disszonanciá”-it, a zeneszerzőt támadva megjelenteti L’Artusi ovvero delle Imperfettioni della musica moderna (A modern zene tökéletlenségeiről) című röpiratát. Jelen kötet szerzői újabb, hiteles információkkal látnak el többek közt a fentebb vázolt konfliktus történetét, illetve Monteverdi művészetét illetően, kiegészítve ezzel Paolo Fabbri alapműnek számító életrajzát. Külön fejezetek tárgyalják Mantova késő reneszánsz és egyházi, illetve Velence egyházi és világi zenei életét, a Monteverdi számára oly kedves madrigál fejlődésének állomásait és zeneszerzőit, illetve Monteverdi operáit és előadói apparátusát. Képet kapunk arról, mely hatások által válik Monteverdinél „a szöveg a harmónia úrnőjévé” (Giulio Cesare Monteverdi), miközben ámulatba ejt a zeneszerző kivételes intelligenciája, széles körű látás-, egyéni és korszerű (kortalan?) gondolkodásmódja.
Az egyes fejezetek jegyzetekkel vannak ellátva, a kötetet bibliográfia, válogatott diszkográfia, Monteverdi műveinek jegyzéke, illetve névjegyzék és tárgymutató egészíti ki.


A Zenei Gyűjteményben elérhető, a témával kapcsolatos könyvek közül:

An alphabetical index to Claudio Monteverdi tutte le opere nuovamente date in luce da G. Francesco Malipiero. (Ed. by the Bibliography Committee of the New York Chapter MLA.) Music Library Association, New York, é. n. 17 p. 46.1M84 A 56

Arnold Dennis: Marenzio. (Oxford Studies of Composers, 2.) Oxford University Press, London, 1965. 45 p. 780.1M30 A 84

Arnold, Denis (et al.): Italian Baroque Masters. Monteverdi, Frescobaldi, Cavalli, Corelli, A. Scarlatti, Vivaldi, D. Scarlatti. (The New Grove Dictionary of Music and Musicians. The Composer Biography Series.) Macmillan & Co., London–Basingstoke, 1984. 376 p. M780.9ITI87

Arnold, Denis: The Oratorio in Venice. Royal Musical Association, London, 1986. 117 p. 784 A 84

Arnold, Dennis: Monteverdi Madrigals. (BBC Music Guides) British Broadcasting Corporation, London, 1967. 61 p. 784 A 84

Bukofzer, Manfred F.: Music in the Baroque Era. From Monteverdi to Bach. W. W. Norton & Company, New York, 1947. 498 p. 780.93 B 96

Chater, James: Luca Marenzio and the Italian Madrigal 1577–1593. (Studies in British Musicology) University Microfilms International Research Press, Ann Arbor, 1981. Vol. 1. 257 p.; vol. 2. 231 p. 780.1M30 C 16

Harnoncourt, Nikolaus: Der musikalische Dialog. Gedanken zu Monteverdi, Bach und Mozart. Residenz Verlag, Salzburg–Wien, 1984. 304 p. 780.72 H 33

Harnoncourt, Nikolaus: Zene mint párbeszéd. Monteverdi, Bach, Mozart. Európa Kiadó, Budapest, 2002. 398 p. 780.72 H 33

Leopold, Silke: Claudio Monteverdi und seine Zeit. (Grosse Komponisten und ihre Zeit) Laaber-Verlag Musikantiquariat, 1982. 368 p. 780.1M84 L 54

Monteverdi, Claudio: Lettere. (Studi e testi per la storia della musica, 10.) Leo S. Olschki Editore, Firenze, 1994. 220 p. 780.1 M 84

Monteverdi, Claudio: Levelek, elméleti írások. Kávé Kiadó, Budapest, 1998. 294 p. 780.1M84 M 84

Monteverdi, Claudio: The letters of Claudio Monteverdi. Faber and Faber Limited, London–Boston, 1980. 443 p. 780.1M84 L 57

Pándi Marianne: Claudio Monteverdi. (Kis zenei könyvtár, 19.) Gondolat Könyvkiadó, Budapest, 1961. 183 p. 780.1M84 P 23

Pintér Éva: New elements of vocal style in the first half of the 17th century. Monteverdi and his contemporaries. (Különnyomat a Studia Musicologica Academiae Scientarium Hungaricae 1980-as 22. számából. pp. [205–253.]) Akadémiai Kiadó, Budapest, 1980. 784 P 70

Pirrotta, Nino: Music and Theatre from Poliziano to Monteverdi. (Cambridge Studies in Music) Cambridge University Press, 1982. 392 p. 782 P 72

Prunieres, Henry: Monteverdi. His life and Work. Greenwood Press, Westport, 1973. 293 p. 780.1M84 P 94

Redlich, Hans Ferdinand: Claudio Monteverdi. Life and Works. Oxford University Press, London – New York – Toronto, 1952. 780.1M84 R 46

Roche, Jerome: A Dictionary of Early Music. From the Troubadours to Monteverdi. Faber and Faber Limited, London, 1981. 208 p. 780.3 R 77

Schrade, Leo: Monteverdi. Creator of Modern Music. W. W. Norton & Company, New York, 1969. 384 p. 780.1M84 S 37

Szabolcsi Bence: Claudio Monteverdi (1567–1643) [Megj.: Nagyvilág, 1967/5.] In: Szabolcsi Bence válogatott írásai. Typotex, Budapest, 2003. p. 570–575. 780.72 SZ 23

Tellart, Roger: Claudio Monteverdi. L'homme et son oeuvre. Éditions Seghers, Paris, 1964. 190 p. 780.1M84 T 41

Whenham, John: Monteverdi. Vespers (1610). Cambridge University Press. 140 p. 783 W 66

Hozzászólások ()

(/

Oldalak: 1
Legfrissebb cikkek
Legolvasottabb cikkek
Bejelentkezés
Hírlevél
Könyvtárkereső
Szolgáltatáskereső
Keresés a katalógusban
Távhasználat
Keresés