Óvodai, diák- és főiskolai, egyetemi csoportok fogadása

fotómontázs könyvtárat használó gyerekekről és fiatalokról
Fotó: FSZEK, canva.com

Valamennyi könyvtárunkban várjuk az óvodai, általános- és középiskolai, valamint a felsőoktatási csoportokat könyvtárbemutató, könyvtárhasználati foglalkozásokra. Ezeken az adott életkornak megfelelően foglaljuk össze az alapvető könyvtárhasználati ismereteket:
- Mitől könyvtár a könyvtár? - azaz a könyvtár rendje;
- Hogyan találom meg? - katalógushasználat, tájékozódás a könyvtárban;
- Hogyan tudok kutatni? - eligazodás a könyvekben, adatbázisokban, információkeresési technikák, etikus internet- és egyéb forráshasználat.

Egyetemi, főiskolai hallgatókat várunk adatbázishasználati, könyvtári kutatásmódszertani bemutatókra általános témákban a XIX. Üllői úti könyvtárban valamint a VIII. Központi Könyvtárban, speciális érdeklődés esetén annak különgyűjteményeiben, a Szociológiai-, a Budapest- és a Zenei gyűjteményben .
A foglalkozások életkortól, tartalomtól és időtartamtól függetlenül ingyenesek.

Jelentkezni, a részletekről érdeklődni, egyeztetni
mindig a meglátogatni kívánt könyvtárnál kell e-mailben, telefonon vagy személyesen, lehetőség szerint a látogatás tervezett időpontja előtt 2 héttel.

Igény szerint adott téma köré szervezett és speciális foglalkozásokat is tartunk (
fogyatékkal élőknek, speciális nevelési igényű diákoknak).

A foglalkozástípusok könyvtáranként eltérnek: érdeklődjön a meglátogatni kívánt tagkönyvtárban/ Központi Könyvtárban

Csak néhány példa ötletadónak a széles kínálatból:

Óvodásoknak

  • Drámajáték


    Fotók: FSZEK

    Drámajáték foglalkozásainkat minden korosztály számára ajánljuk.

    Drámapedagógiai foglalkozásainkon a szituációkat a résztvevők saját maguk teremtik meg, élik át. A játék vezetőjének mindössze az a feladata, hogy segítse a saját érzelmek kifejezését. Témaként szolgálhat egy éppen aktuális probléma, élethelyzet, vagy a pedagógus által kiválasztott, éppen elsajátítandó ismeret is, ami nem csak irodalmi mű, de műfaj, történelmi esemény, stb. is lehet. Célunk a személyiségformálás, az önkifejezőkészség fejlesztése, a befogadás és megértés megkönnyítése. Mindezeken túl a drámapedagógia hatékony a konfliktusok feloldásában, a kreativitás felszabadításában, az érzelmi intelligencia erősítésében is.

    Elérhető az alábbi könyvtárakban:
    VI. Terézvárosi Gyerekkönyvtár
    XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár

  • Hagyományőrző és tematikus foglalkozások


    Fotók: canva.com


    Hagyományőrző foglalkozásainkat elsősorban az óvodás- és kisiskolás korosztály számára ajánljuk.

    A programot neves napok, ünnepek -  karácsony, farsang, húsvét, népmese napja, víz napja stb. - köré szervezzük. Felelevenítjük és bemutatjuk a naptári évhez fűződő népszokásokat, a neves napokhoz kapcsolódó játékokat, nagyobbakkal irodalmi és ismeretterjesztő könyvekben lapozgatunk, majd a témához kapcsolódva kézműveskedünk.


    Kérhető például az alábbi könyvtárakban:
    VIII. Sárkányos Gyerekkönyvtár (Központi Könyvtár)
    XI. Karinthy Frigyes Könyvtár
    XII. Ugocsa utcai könyvtár
    XIII. Angyalföldi Kertvárosi Könyvtár
    XIII. Dagály utcai könyvtár
    XV. Zsókavár utcai könyvtár
    XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár
    XIX. Üllői úti könyvtár
  • Mesepedagógiai foglalkozás


    Fotók: FSZEK, canva.com


    Mesepedagógiai foglalkozásainkat óvodás és kisiskolás csoportoknak ajánljuk.

    A program során a mesepedagógia segítségével játékos formában találkozunk a mesék, a könyvek és a könyvtár világával. A sok mozgással összekapcsolt, élményteli foglalkozás során fontos szerepet kapnak a népmesék, a népi játékok, a mondókák és a találós kérdések, melyeknek köszönhetően a gyerekek megismerik önmagukat, az őket körülölelő világot, kapcsolódni tudnak társaikhoz. Az önfeledt közös játékot szabad könyvválasztás, könyvlapozgatás - iskolások esetében olvasgatás - zárja.
    A Központi Könyvtár Sárkányos Gyerekkönyvtárában a Bajzáth Mária által kifejlesztett Népmesekincstár mesepedagógiai módszerrel dolgozunk. Ennek alapja, hogy a meselhallgató gyerekek életkori sajátosságainek megfelelő meséket összekapcsoljuk az őket foglalkoztató kérdésekkel, a meseolvasást kiegészítve mozgással, népdalokkal, nyelvtörőkkel is. A komplex foglalkozások keretében több ismeretterület is fejleszthető: a testünk, az időjárás, a család, élet és halál, a számok az állatok, a barátság, stb.

    A foglalkozások kérhetőek például az alábbi könyvtárakban:
    VI. Terézvárosi Gyerekkönyvtár
    VIII. Sárkányos Gyerekkönyvtár (Központi Könyvtár)
    XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár
  • Papírszínházi foglalkozás


    Fotók: FSZEK, flickr.com


    Papírszínházi foglalkozásainkat elsősorban óvodásoknak, kisiskolásoknak ajánljuk.

    A papírszínház ötlete Japánból ered, a kamishibai szó papírból készült színházi játékot jelent (kami=papír, shibai=dráma, szórakoztatás). Remek lehetőséget ad arra, hogy közelebb hozzuk a történetet a gyerekekhez, bevonjuk őket is az előadásba.
    "E technika segítségével mindenki által jól láthatóvá válnak a képek, a figyelem egyszerre tud az illusztrációkra és a mese szövegére irányulni, a mesélő pedig a lapok hátulján olvasható szöveget kellő hatással tudja előadni közönségének. Lényegéből fakadóan számos pedagógiai hasznát is megemlíthetjük: fejleszti a gyerekek empátiáját, érzelmi intelligenciáját, a koncentrációs készségét, figyelmét, megfigyelőképességét, szövegértő képességét, szókincsét, vizuális és auditív memóriáját, esztétikai érzékét, ízlését, vizuális kultúráját."(idézet forrása).
    A Magyarországon nagy hagyománnyal bíró diafilmes meséléshez képest hátránya, hogy sokkal kisebb a mérete, előnye viszont, hogy nem kellenek hozzá speciális eszközök (diavetítő, diafilm, vetítővászon vagy egyéb nagy felület) valamint speciális körülmények (elsötétítés), ugyanakkor azáltal, hogy akár helyben, a résztvevők saját maguk is létrehozhatnak papírszínházi alkotást, erős közösségépítő hatása is lehet.
    További olvasnivalók a módszerhez a Csimota kiadó honlapján, itt.


    Elérhető az alábbi könyvtárakban:
    XII. Ugocsa utcai könyvtár
    XV. Szűcs István utcai könyvtár
    XX. Bíró Mihály utcai könyvtár
    XXI. Sétáló utcai könyvtár


Kisiksolásoknak 6-12 éves korig
  • Drámajáték


    Fotók: FSZEK

    Drámajáték foglalkozásainkat minden korosztály számára ajánljuk.

    Drámapedagógiai foglalkozásainkon a szituációkat a résztvevők saját maguk teremtik meg, élik át. A játék vezetőjének mindössze az a feladata, hogy segítse a saját érzelmek kifejezését. Témaként szolgálhat egy éppen aktuális probléma, élethelyzet, vagy a pedagógus által kiválasztott, éppen elsajátítandó ismeret is, ami nem csak irodalmi mű, de műfaj, történelmi esemény, stb. is lehet. Célunk a személyiségformálás, az önkifejezőkészség fejlesztése, a befogadás és megértés megkönnyítése. Mindezeken túl a drámapedagógia hatékony a konfliktusok feloldásában, a kreativitás felszabadításában, az érzelmi intelligencia erősítésében is.

    Elérhető az alábbi könyvtárakban:
    VI. Terézvárosi Gyerekkönyvtár
    XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár

  • Hagyományőrző foglalkozások


    Fotók: canva.com


    Hagyományőrző foglalkozásainkat elsősorban az óvodás- és kisiskolás korosztály számára ajánljuk.

    A programot neves napok, ünnepek -  karácsony, farsang, húsvét, népmese napja, víz napja stb. - köré szervezzük. Felelevenítjük és bemutatjuk a naptári évhez fűződő népszokásokat, a neves napokhoz kapcsolódó játékokat, nagyobbakkal irodalmi és ismeretterjesztő könyvekben lapozgatunk, majd a témához kapcsolódva kézműveskedünk.


    Kérhető például az alábbi könyvtárakban:
    VIII. Sárkányos Gyerekkönyvtár (Központi Könyvtár)
    XI. Karinthy Frigyes Könyvtár
    XII. Ugocsa utcai könyvtár
    XIII. Angyalföldi Kertvárosi Könyvtár
    XIII. Dagály utcai könyvtár
    XV. Zsókavár utcai könyvtár
    XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár
    XIX. Üllői úti könyvtár
  • Interaktív zenei programok


    Fotók: canva.com


    Általános- és középiskolás diákokat
    várunk zenei foglalkozásainkra például az alábbi könyvtárainkban:
    VII Deák Ferenc Könyvtár
    VIII. Központi Könyvtár Zenei gyűjtemény

    Főiskolai, egyetemi csoportoknak szervez könyvtárhasználatot, kutatásmódszertant bemutató zenei foglalkozást Központi Könyvtárunk Zenei Gyűjteménye:
    VIII. Központi Könyvtár Zenei gyűjtemény

  • Iránytű a digitális világhoz


    Fotó: FSZEK


    Médiaismereti, adatbázishasználati foglalkozásainkat játékos formában a 6-12. osztályoknak ajánljuk.

    Az adatbázishasználati foglalkozások során kerettörténetbe ágyazva keresünk XIX. századi, XX. század eleji forrásokban, a hétköznapi életbe pillantunk be társkereső hirdetések, divatlapok, fogpasztareklámok és bűnügyi tudósítások segítségével.
    Médiaismereti foglalkozásainkon szituációs játék segítségével mutatjuk be a mobilhasználat előnyeit/hátrányait, a mobil- és az internetetikát, foglalkozunk a valós- és az álhírek megkülönböztetésének lehetőségeivel.

    Kérhető például az alábbi könyvtárakban:
    VIII. Sárkányos Gyerekkönyvtár (Központi Könyvtár)
    XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár
    XIX. Üllői úti könyvtár


  • Mesepedagógiai foglalkozás


    Fotók: FSZEK, canva.com


    Mesepedagógiai foglalkozásainkat óvodás és kisiskolás csoportoknak ajánljuk.

    A program során a mesepedagógia segítségével játékos formában találkozunk a mesék, a könyvek és a könyvtár világával. A sok mozgással összekapcsolt, élményteli foglalkozás során fontos szerepet kapnak a népmesék, a népi játékok, a mondókák és a találós kérdések, melyeknek köszönhetően a gyerekek megismerik önmagukat, az őket körülölelő világot, kapcsolódni tudnak társaikhoz. Az önfeledt közös játékot szabad könyvválasztás, könyvlapozgatás - iskolások esetében olvasgatás - zárja.
    A Központi Könyvtár Sárkányos Gyerekkönyvtárában a Bajzáth Mária által kifejlesztett Népmesekincstár mesepedagógiai módszerrel dolgozunk. Ennek alapja, hogy a meselhallgató gyerekek életkori sajátosságainek megfelelő meséket összekapcsoljuk az őket foglalkoztató kérdésekkel, a meseolvasást kiegészítve mozgással, népdalokkal, nyelvtörőkkel is. A komplex foglalkozások keretében több ismeretterület is fejleszthető: a testünk, az időjárás, a család, élet és halál, a számok az állatok, a barátság, stb.

    A foglalkozások kérhetőek például az alábbi könyvtárakban:
    VI. Terézvárosi Gyerekkönyvtár
    VIII. Sárkányos Gyerekkönyvtár (Központi Könyvtár)
    XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár
  • Papírszínházi foglalkozás


    Fotók: FSZEK, flickr.com


    Papírszínházi foglalkozásainkat elsősorban óvodásoknak, kisiskolásoknak ajánljuk.

    A papírszínház ötlete Japánból ered, a kamishibai szó papírból készült színházi játékot jelent (kami=papír, shibai=dráma, szórakoztatás). Remek lehetőséget ad arra, hogy közelebb hozzuk a történetet a gyerekekhez, bevonjuk őket is az előadásba.
    "E technika segítségével mindenki által jól láthatóvá válnak a képek, a figyelem egyszerre tud az illusztrációkra és a mese szövegére irányulni, a mesélő pedig a lapok hátulján olvasható szöveget kellő hatással tudja előadni közönségének. Lényegéből fakadóan számos pedagógiai hasznát is megemlíthetjük: fejleszti a gyerekek empátiáját, érzelmi intelligenciáját, a koncentrációs készségét, figyelmét, megfigyelőképességét, szövegértő képességét, szókincsét, vizuális és auditív memóriáját, esztétikai érzékét, ízlését, vizuális kultúráját."(idézet forrása).
    A Magyarországon nagy hagyománnyal bíró diafilmes meséléshez képest hátránya, hogy sokkal kisebb a mérete, előnye viszont, hogy nem kellenek hozzá speciális eszközök (diavetítő, diafilm, vetítővászon vagy egyéb nagy felület) valamint speciális körülmények (elsötétítés), ugyanakkor azáltal, hogy akár helyben, a résztvevők saját maguk is létrehozhatnak papírszínházi alkotást, erős közösségépítő hatása is lehet.
    További olvasnivalók a módszerhez a Csimota kiadó honlapján, itt.


    Elérhető az alábbi könyvtárakban:
    XII. Ugocsa utcai könyvtár
    XV. Szűcs István utcai könyvtár
    XX. Bíró Mihály utcai könyvtár
    XXI. Sétáló utcai könyvtár

  • Tananyag - csak lazán

    Fotók: FSZEK


    Foglalkozásainkat elsősorban 4-8. osztályosoknak ajánljuk, de középiskolások igényeihez is tudjuk igazítani.

    A foglalkozásokon a témát bevezető, ráhangoló játékot vagy filmvetítést a témához kapcsolódó mozgásos aktivitás és a könyvtár gyűjteményében való kutatás követi, majd kézműves foglalkozással zárul a látogatás. Lehetséges témák: kötelező olvasmányok feldolgozásai (Rumini, Egri csillagok, Szent Johanna gimi), ismeretterjesztő foglalkozások a természetismeret és földrajz, biológia... stb. tantárgyakhoz kapcsolódva (hegységek és barlangok világa, erdők élővilága, csillagok között...).

    Elérhető például az alábbi könyvtárakban:
    VIII. Sárkányos Gyerekkönyvtár (Központi Könyvtár)
    XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár
    XIX. Üllői úti könyvtár
    XXI. Sétáló utcai könyvtár


felsősöknek 10-14 éves korig
  • Drámajáték


    Fotók: FSZEK

    Drámajáték foglalkozásainkat minden korosztály számára ajánljuk.

    Drámapedagógiai foglalkozásainkon a szituációkat a résztvevők saját maguk teremtik meg, élik át. A játék vezetőjének mindössze az a feladata, hogy segítse a saját érzelmek kifejezését. Témaként szolgálhat egy éppen aktuális probléma, élethelyzet, vagy a pedagógus által kiválasztott, éppen elsajátítandó ismeret is, ami nem csak irodalmi mű, de műfaj, történelmi esemény, stb. is lehet. Célunk a személyiségformálás, az önkifejezőkészség fejlesztése, a befogadás és megértés megkönnyítése. Mindezeken túl a drámapedagógia hatékony a konfliktusok feloldásában, a kreativitás felszabadításában, az érzelmi intelligencia erősítésében is.

    Elérhető az alábbi könyvtárakban:
    VI. Terézvárosi Gyerekkönyvtár
    XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár

  • Interaktív zenei programok


    Fotók: canva.com


    Általános- és középiskolás diákokat
    várunk zenei foglalkozásainkra például az alábbi könyvtárainkban:
    VII Deák Ferenc Könyvtár
    VIII. Központi Könyvtár Zenei gyűjtemény

    Főiskolai, egyetemi csoportoknak szervez könyvtárhasználatot, kutatásmódszertant bemutató zenei foglalkozást Központi Könyvtárunk Zenei Gyűjteménye:
    VIII. Központi Könyvtár Zenei gyűjtemény

  • Iránytű a digitális világhoz


    Fotó: FSZEK


    Médiaismereti, adatbázishasználati foglalkozásainkat játékos formában a 6-12. osztályoknak ajánljuk.

    Az adatbázishasználati foglalkozások során kerettörténetbe ágyazva keresünk XIX. századi, XX. század eleji forrásokban, a hétköznapi életbe pillantunk be társkereső hirdetések, divatlapok, fogpasztareklámok és bűnügyi tudósítások segítségével.
    Médiaismereti foglalkozásainkon szituációs játék segítségével mutatjuk be a mobilhasználat előnyeit/hátrányait, a mobil- és az internetetikát, foglalkozunk a valós- és az álhírek megkülönböztetésének lehetőségeivel.

    Kérhető például az alábbi könyvtárakban:
    VIII. Sárkányos Gyerekkönyvtár (Központi Könyvtár)
    XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár
    XIX. Üllői úti könyvtár


  • Tananyag - csak lazán

    Fotók: FSZEK


    Foglalkozásainkat elsősorban 4-8. osztályosoknak ajánljuk, de középiskolások igényeihez is tudjuk igazítani.

    A foglalkozásokon a témát bevezető, ráhangoló játékot vagy filmvetítést a témához kapcsolódó mozgásos aktivitás és a könyvtár gyűjteményében való kutatás követi, majd kézműves foglalkozással zárul a látogatás. Lehetséges témák: kötelező olvasmányok feldolgozásai (Rumini, Egri csillagok, Szent Johanna gimi), ismeretterjesztő foglalkozások a természetismeret és földrajz, biológia... stb. tantárgyakhoz kapcsolódva (hegységek és barlangok világa, erdők élővilága, csillagok között...).

    Elérhető például az alábbi könyvtárakban:
    VIII. Sárkányos Gyerekkönyvtár (Központi Könyvtár)
    XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár
    XIX. Üllői úti könyvtár
    XXI. Sétáló utcai könyvtár


középiskolásoknak 12-18 éves korig
  • Biblioterápia

    Fotók: canva.com, flickr.com

    Biblioterápiás foglalkozásainkat 12 éves kortól minden korosztály számára ajánljuk.

    Biblioterápiás foglalkozásaink elsősorban az önismeret fejlesztésére szolgálnak. Céljuk a személyiségfejlesztés, a szociális képességek fejlesztése, a közösségépítés. Ehhez kiindulópontként mindig egy célzottan kiválasztott irodalmi művet használunk, amely igény szerint lehet a pedagógus által megjelölt mű is (például éppen órai feldolgozás alatt álló kötelező olvasmány).
    A foglalkozásokat kislétszámú csoportokban, képzett biblioterapeuta szakemberek vezetésével tartjuk.

    Kérhető például az alábbi könyvtárakban:
    VIII. Központi Könyvtár
    XVI. Sashalmi Könyvtár

  • Drámajáték


    Fotók: FSZEK

    Drámajáték foglalkozásainkat minden korosztály számára ajánljuk.

    Drámapedagógiai foglalkozásainkon a szituációkat a résztvevők saját maguk teremtik meg, élik át. A játék vezetőjének mindössze az a feladata, hogy segítse a saját érzelmek kifejezését. Témaként szolgálhat egy éppen aktuális probléma, élethelyzet, vagy a pedagógus által kiválasztott, éppen elsajátítandó ismeret is, ami nem csak irodalmi mű, de műfaj, történelmi esemény, stb. is lehet. Célunk a személyiségformálás, az önkifejezőkészség fejlesztése, a befogadás és megértés megkönnyítése. Mindezeken túl a drámapedagógia hatékony a konfliktusok feloldásában, a kreativitás felszabadításában, az érzelmi intelligencia erősítésében is.

    Elérhető az alábbi könyvtárakban:
    VI. Terézvárosi Gyerekkönyvtár
    XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár

  • Interaktív zenei programok


    Fotók: canva.com


    Általános- és középiskolás diákokat
    várunk zenei foglalkozásainkra például az alábbi könyvtárainkban:
    VII Deák Ferenc Könyvtár
    VIII. Központi Könyvtár Zenei gyűjtemény

    Főiskolai, egyetemi csoportoknak szervez könyvtárhasználatot, kutatásmódszertant bemutató zenei foglalkozást Központi Könyvtárunk Zenei Gyűjteménye:
    VIII. Központi Könyvtár Zenei gyűjtemény

  • Iránytű a digitális világhoz


    Fotó: FSZEK


    Médiaismereti, adatbázishasználati foglalkozásainkat játékos formában a 6-12. osztályoknak ajánljuk.

    Az adatbázishasználati foglalkozások során kerettörténetbe ágyazva keresünk XIX. századi, XX. század eleji forrásokban, a hétköznapi életbe pillantunk be társkereső hirdetések, divatlapok, fogpasztareklámok és bűnügyi tudósítások segítségével.
    Médiaismereti foglalkozásainkon szituációs játék segítségével mutatjuk be a mobilhasználat előnyeit/hátrányait, a mobil- és az internetetikát, foglalkozunk a valós- és az álhírek megkülönböztetésének lehetőségeivel.

    Kérhető például az alábbi könyvtárakban:
    VIII. Sárkányos Gyerekkönyvtár (Központi Könyvtár)
    XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár
    XIX. Üllői úti könyvtár


  • Tananyag - csak lazán

    Fotók: FSZEK


    Foglalkozásainkat elsősorban 4-8. osztályosoknak ajánljuk, de középiskolások igényeihez is tudjuk igazítani.

    A foglalkozásokon a témát bevezető, ráhangoló játékot vagy filmvetítést a témához kapcsolódó mozgásos aktivitás és a könyvtár gyűjteményében való kutatás követi, majd kézműves foglalkozással zárul a látogatás. Lehetséges témák: kötelező olvasmányok feldolgozásai (Rumini, Egri csillagok, Szent Johanna gimi), ismeretterjesztő foglalkozások a természetismeret és földrajz, biológia... stb. tantárgyakhoz kapcsolódva (hegységek és barlangok világa, erdők élővilága, csillagok között...).

    Elérhető például az alábbi könyvtárakban:
    VIII. Sárkányos Gyerekkönyvtár (Központi Könyvtár)
    XVIII. Lőrinci Nagykönyvtár
    XIX. Üllői úti könyvtár
    XXI. Sétáló utcai könyvtár

főiskolásoknak, egyetemistáknak
  • Adatbázishasználat, kutatásmódszertan

     

    Fotók: canva.com

    Főiskolai, egyetemi hallgatóknak:
    Igény szerint azokat az adatbázisokat mutatjuk be, amelyek legjobban segítik a választott szakjukban való elmélyülést. A Központi Könyvtár különgyűjteményei - Budapest Gyűjtemény, Szociológiai Gyűjtemény és Zenei Gyűjtemény - az általuk épített bibliográfiákban, valamint a könyvtár saját és előfizetett adatbázisaiban való kutatásba vezetik be a hallgatókat. 

    Kérhető például az alábbi könyvtárakban:
    VIII. Központi Könyvtár
    XIX. Üllői úti könyvtár

  • Biblioterápia

    Fotók: canva.com, flickr.com

    Biblioterápiás foglalkozásainkat 12 éves kortól minden korosztály számára ajánljuk.

    Biblioterápiás foglalkozásaink elsősorban az önismeret fejlesztésére szolgálnak. Céljuk a személyiségfejlesztés, a szociális képességek fejlesztése, a közösségépítés. Ehhez kiindulópontként mindig egy célzottan kiválasztott irodalmi művet használunk, amely igény szerint lehet a pedagógus által megjelölt mű is (például éppen órai feldolgozás alatt álló kötelező olvasmány).
    A foglalkozásokat kislétszámú csoportokban, képzett biblioterapeuta szakemberek vezetésével tartjuk.

    Kérhető például az alábbi könyvtárakban:
    VIII. Központi Könyvtár
    XVI. Sashalmi Könyvtár

  • Interaktív zenei programok


    Fotók: canva.com


    Általános- és középiskolás diákokat
    várunk zenei foglalkozásainkra például az alábbi könyvtárainkban:
    VII Deák Ferenc Könyvtár
    VIII. Központi Könyvtár Zenei gyűjtemény

    Főiskolai, egyetemi csoportoknak szervez könyvtárhasználatot, kutatásmódszertant bemutató zenei foglalkozást Központi Könyvtárunk Zenei Gyűjteménye:
    VIII. Központi Könyvtár Zenei gyűjtemény



Figyelmükbe ajánljuk "Az én könyvtáram" projektben kidolgozott olvasás-, szövegértés- és digitális írástudás-fejlesztési programokat, melyek között életkor, csoportlétszám és fejleszteni kívánt kompetencia alapján tudnak keresni itt:
Az én könyvtáram - Mintaprogramok.
Információ

Tagkönyvtáraink listája és elérhetősége

A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár 2004-ben ünnepli alapításának 100. évfordulóját.

A Fővárosi Könyvtár létrehozását – két szakkönyvtár egyesítésével, a működési szabályzatban rögzített feladatokhoz anyagi és személyi feltételek biztosításával –1903-ban fogadta el a városi közgyűlés.

A könyvtár 1904-ben kezdte meg működését. Alapításakor a törzsanyag, a Városi Statisztikai Hivatal könyvtárától átvett 33000 kötet alapvetően társadalomtudományi: demográfiai, statisztikai, közigazgatási, szociológiai összetételű könyvanyag volt. Szabó Ervin társadalomtudós, a könyvtár egyik első munkatársa, aki maga is fontos szerepet játszott a hazai szociológia kialakulásában, ezt az örökölt könyvanyagot következetesen korszerű társadalomtudományi, szociológiai gyűjteménnyé fejlesztette tovább. Irányításával 1910-től megkezdődött a Fővárosi Könyvtár átszervezése "public library" jellegű nyilvános könyvtárrá. (...)

Szabó Ervin
(Szlanica, 1877. aug. 22. – Bp., 1918. szept. 30.) szociológus, könyvtárigazgató, bibliográfus.

Elszegényedett polgári családból származott. A budapesti, majd a bécsi egyetemen folytatott jogi tanulmányokat; már ebben az időszakban kitűnt statisztikai és könyvtárosi munkáival. 1899-ben doktorált. Pár év gyakorlat után a Fővárosi Könyvtárhoz került, 1911-től ennek igazgatója. Átfogó művelődési hálózatot tervezett, az ő szellemében indult meg a könytári hálózat kiépítése. Széles néprétegek számára igyekezett hozzáférhetővé tenni az intézményt, különös tekintettel a hátrányos társadalmi helyzetűekre. Tevékenységében az angol public library mintáját tartotta szem előtt. Vezetése alatt korszerű társadalomtudományi könyvtár született.

Tudományos munkásságát 1903-ban kezdte meg. 1906-tól a Társadalomtudományi Társaság alelnöke. A Huszadik Század című folyóiratban, a szociológia első magyar műhelyében rendszeres tájékoztatásokat adott a nemzetközi munkásmozgalom kérdéseiről. Cikkeket írt a Neue Zeit német és a Mouvement Socialiste francia folyóiratokba is. Kapcsolatba került Sorellel, Kautskyval, Mehringgel, Plehanovval, majd 1904 végén Párizsban Lagardelle-lel és a francia szindikalistákkal, továbbá számos orosz emigráns szocialistával. Az I. világháború éveiben, súlyos betegsége ellenére, az antimilitarista mozgalom szellemi vezérévé vált. Nagy történelmi művét a Társadalmi és pártharcok a 48-49-es magyar forradalomban címmel már betegágyában fejezte be.

Letöltés
Alapító okirat
Küldetésnyilatkozat
Stratégia - Informálni, integrálni, inspirálni
Szervezeti és Működési Szabályzat
Minőségpolitikai nyilatkozat
Gyűjtőköri Szabályzat
Általános ügyrend
  • Használati Szabályzat
    Használati Szabályzat
    Mellékletek
    1. sz. A FSZEK működését meghatározó jogszabályok jegyzéke
    2. sz. A könyvtárhasználó (természetes személy) nyilatkozata/16 év alatti és gondnokság alá helyezett személyek adatainak kezeléséről a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban
    3. sz. A könyvtárhasználó (jogi személy) nyilatkozata
    4. sz. Készfizető kezességi szerződés/Nyilatkozat készfizető kezesség visszavonásáról
    5. sz. A tagkönyvtárak nyitvatartása és beiratkozási díjai
    6. sz. Szolgáltatási mátrix a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban
    7. sz. Díjtétel-táblázat
    8. sz. Dokumentumkölcsönzés, eszközkölcsönzés
    9. sz. Könyvtárközi kölcsönzés
    10. sz. Másolási engedély és felhasználói nyilatkozat
    11. sz. A muzeális dokumentumok használatának rendje
    12. sz. Dokumentumokat házhoz szállító tagkönyvtárak listája
    13. sz. WiFi-szolgáltatással rendelkező könyvtárak
    14. sz. Reprográfiai és irodai szolgáltatásokat biztosító tagkönyvtárak
  • Gazdálkodási szabályzat
    (1) Gazdasági igazgatói utasítás a kötelezettségvállalások rendjéről és nyilvántartásáról
    (2) Általános elvek
    (3) Általános gazdálkodási jogkörök
    (4) Költségvetési előirányzat
    (5) Bér- és létszámgazdálkodás
    (6) Anyag és eszközgazdálkodás
    (7) Pénzkezelés
    (8) Épület és eszközberuházás, felújítás, karbantartás, vagyonvédelem
    (9) Szállítás, perlés, kötészet, egyéb
  • Jelentések
    2018. évi jelentés
    2017. évi jelentés
    2016. évi jelentés
    2015. évi jelentés
    2014. évi jelentés
    2013. évi jelentés
    2012. évi jelentés
    2011. évi jelentés
    2010. évi jelentés
    2009. évi jelentés
    2008. évi jelentés
    2007. évi jelentés
    2006. évi jelentés
    2005. évi jelentés
    2004. évi jelentés
    2003. évi jelentés
  • Munkatervek
    2018. évi munkaterv
    2017. évi munkaterv
    2016. évi munkaterv
    2015. évi munkaterv
    2014. évi munkaterv
    2013. évi munkaterv
    2012. évi munkaterv
    2011. évi munkaterv
    2010. évi munkaterv
    2009. évi munkaterv
    2008. évi munkaterv
    2007. évi munkaterv
    2006. évi munkaterv
    2005. évi munkaterv
    2004. évi munkaterv
  • Minisztériumi statisztikai jelentések
    2018. évi statisztika
    2017. évi statisztika
    2016. évi statisztika
    2015. évi statisztika
    2014. évi statisztika
    2013. évi statisztika
    2012. évi statisztika
    2011. évi statisztika
    2010. évi statisztika
    2009. évi statisztika
    2008. évi statisztika
    2007. évi statisztika
    2006. évi statisztika
    2005. évi statisztika
    2004. évi statisztika
    2003. évi statisztika
    2002. évi statisztika
    2001. évi statisztika
  • Könyvtárhasználói felmérések
    2009. Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár dolgozói elégedettségi vizsgálata
    2004-2009. Könyvtárhasználói felmérés a Szabó Ervin Könyvtárban
    2004. Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár könyvtárhasználói felmérés
  • 2019
  • 2018
    Közbeszerzési terv
  • 2017
    Statisztikai összegezés az éves közbeszerzésekről a klasszikus ajánlatkérők vonatkozásában
    EFOP-3.3.3-VEKOP/16-2016-00001 pályázati dokumentációk
    Könyvek beszerzése, szállítása és a kapcsolódó szolgáltatások teljesítése 2018. évre
    A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár 2017. évi közbeszerzési terve

Az Európai Unió 2016. április 27-i (EU) 2016/679. sz. Általános Adatvédelmi Rendelete (General Data Protection Regulation – GDPR) 2018. május 25-től kötelezően alkalmazandó az EU valamennyi tagállamában, így Magyarországon is.

A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár kiemelt jelentőséget tulajdonít a személyes adatok védelmének és minden körülmények között biztosítani kívánja a könyvtárhasználók, az FSZEK munkatársak, valamint szerződéses partnerek információs önrendelkezési jogát.

Az adatvédelmi rendelettel, s a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelmével kapcsolatos dokumentumaink ezen az oldalon érhetők el.

Általános Adatkezelési Tájékoztató
Hatályos: 2018. december 18-tól
Tájékoztató a sütik (cookie-k) alkalmazásáról és a honlap által rögzített egyéb személyes adatokról
Hatályos: 2018. december 18-tól
Állásra jelentkezők adatkezelési tájékoztatója
Hatályos: 2019. március 7-től
Adatkezelési tájékoztató kamerarendszer üzemeltetéséről
Hatályos: 2019. február 5-től

A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár a főváros lakosságának könyvtári- és információellátását biztosítja, országos feladatkörű szakkönyvtárként részt vesz az ország szakirodalmi ellátásában, támogatja az oktatást és a kutatást. Minőségpolitikája illeszkedik az Alapító Okiratban, a Szervezeti és Működési Szabályzatában, a stratégiai tervben, a jövőképben és a küldetésnyilatkozatban foglaltakhoz.

A könyvtár vezetésének és minden munkatársának alapvető célja és feladata, hogy használóink elégedettek legyenek az intézmény által nyújtott szolgáltatásokkal, szolgáltató partnereink pedig a céltudatos, az új kihívások iránt fogékony, feladatait magas szakmai színvonalon ellátó szervezetet lássák a könyvtárban. Ezért meghatározó fontosságú számunkra tevékenységünk minőségének tervezése, egyenletes biztosítása, folyamatos javítása, rendszeres fejlesztése.


1. Nyilvános dokumentumok
...
2. Belső dokumentumok (A belső dokumentumok a munkatársak számára belső információs rendszerünkben hozzáférhetők.)
...
--sajtósunk elérhetősége?--
--saját magunk által válogatott cikkek--
Minősített KönyvtárMinősített Könyvtár cím 2018.
Munkatársaink közül kitüntetésben részesültek:
  • 2018-ban

    Deák Sándor, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár nyugalmazott főigazgató-helyettese, gazdasági-műszaki igazgatója a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban végzett három és fél évtizedes kiemelkedő, eredményes munkájáért, a Fővárosi Közgyűlés döntése alapján, Pro Urbe Budapest díjban részesült. A díj átadására 2018. november 17-én, a Főváros Napján, a Budapest egyesítésének 145. évfordulója alkalmából rendezett ünnepi közgyűlésen került sor.

    Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Miniszteri Elismerő Oklevelét kapták 2018. október 10-én: Baranyiné Berta Éva, a XXI/1. II. Rákóczi Ferenc úti könyvtár könyvtárosa, Csámpai Zoltán, az Informatikai osztály munkatársa, Sántha Tiborné, a Budapest Gyűjtemény nyugalmazott munkatársa.

    2018. június 20-án Budapest Főváros XXII. kerület Budafok Tétény Önkormányzatától kiemelkedő könyvtárosi munkájáért a kerület Emlékérmét kapta Szakács Edit, a Nagytétényi Könyvtár vezetője.

    2018. április 23-án Karbach Erika, a Szociológiai gyűjtemény nyugalmazott osztályvezetője a Magyar Szociológiai Társaság életműdíjában részesült.

    Budapest Fővárosi XIII. kerületi Önkormányzata a „2017. évi kulturális rendezvények előkészítésében és lebonyolításában végzett magas színvonalú tevékenységükért” 2018. január 24-én, a Magyar Kultúra Napja alkalmából ismét Elismerő Oklevélben részesítette a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár XIII. kerületi tagkönyvtárainak vezetőit, Báling Gábort, a Dagály utcai Könyvtár, Bán Edinát, a 1304 Lehel úti Könyvtár, Karakasné Kőszegi Katalint, a 1306 Angyalföldi Kertvárosi Könyvtár, és Novák Pétert, a Radnóti Miklós Könyvtár vezetőjét.

  • 2017-ben

    Újpalota önkormányzata 2017. október 23-i ünnepségén legmagasabb rangú elismerésben - díszpolgári címben - részesítette poszthumusz Dr. Fodorné Kovács Mártát, aki 15 évig volt a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár újpalotai könyvtárának vezetője. A díjat fia: Fodor Miklós vette át.

    A Magyar Könyvtárosok Egyesülete Helyismereti Könyvtárosok Szervezete folyamatos, kimagasló szakmai munkásságáért Sándor Tibornak, a Budapest Gyűjtemény vezetőjének Kertész Gyula emlékérmet adományozott.

  • 2016-ban

    Augusztus 20-a alkalmából a Nemzeti Erőforrás Minisztérium Minisztere a könyvtári szakterületen hosszabb időn át végzett kiemelkedő szakmai tevékenységéért Szinnyei József-díj elismerésben részesítette Béniné Virág Máriát, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár könyvtár-informatikai csoport vezetőjét, valamint Budavári Klárát, nyugalmazott gyerekkönyvtárost, a Magyar Könyvtárosok Egyesülete Gyermekkönyvtáros Szekció alelnökét.

    Kőbánya Önkormányzata 2016. június 23-ai Szt. László napi ünnepi önkormányzati ülésén Földényi Krisztinának - a Kőbányai Könyvtár munkatársa - a kultúra területén végzett kimagasló munkájáért Manninger Miklós-díjat adott át. A díjat az Önkormányzat 2016-ban alapította, elsőként Földényi Krisztina vehette át.

    2016. május 20-án Tóth József, a XIII. kerület polgármestere átadta az Ember az emberért kerületi esélyegyenlőségi díjakat. Az elismerésben Vörösné Jánosi Katalin, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Dagály utcai fiókjának vezetője részesült.

    Az Informatikai és Könyvtári Szövetség 2016. május 18-án kiemelkedő munkája elismeréséül és a hazai könyvtárügy fejlesztésében való részvételért „A KÖNYVTÁRÜGYÉRT” kitüntetést adományozta Dr. Fodor Péter, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár főigazgatójának.

  • 2015-ben
  • 2014-ben
  • 2013-ban
  • 2012-ben
  • 2011-ben
  • 2010-ben
  • 2009-ben

Az 1904-ben alapított Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár ma a következő funkciókat tölti be:

Központi Könyvtára és Budapest 23 kerületében működő tagkönyvtárai a főváros egész lakosságának tájékozódási, művelődési és szórakozási igényeit szolgálja mindenféle dokumentumtípus gyűjtésével, feltárásával és rendelkezésre bocsátásával, az emberi tudás és művészi alkotómunka valamennyi területéről.

Azért, hogy a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár minél jobb színvonalon eleget tehessen kötelezettségeinek, a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 74/A paragrafusa alapján jogi személyiséggel rendelkező „Pro bibliotheca civica alapítvány” létrehozását határozta el az alábbiak szerint:

I. Az alapítvány adatai
1. Az alapító neve, székhelye
Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár
1088 Budapest, Szabó Ervin tér 1.

2. Az alapítvány elnevezése
Pro bibliotheca civica alapítvány

3. Az alapítvány székhelye
1088 Budapest, Szabó Ervin tér 1.

4. Az alapítvány bélyegzőjének felirata
Pro bibliotheca civica alapítvány, Budapest, 1996.

5. Az alapítvány kulturális közhasznú tevékenységet végez.
Nem zárja ki, hogy tagjain kívül más is részesülhessen a közhasznú szolgáltatásaiból.

6. Az alapítvány, mint közhasznú szervezet kettős könyvvitelt vezet.

7. Az alapítvány feladata
...
Kérjük, támogassa személyi jövedelemadójának 1%-ával a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Pro Bibliotheca Civica Alapítványát!


Adószámunk: 18166741-1-42
Köszönjük felajánlását!


  • Pro Bibliotheca Civica Alapítvány Alapító okirat - Praeambulum

    Az 1904-ben alapított Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár ma a következő funkciókat tölti be:

    Központi Könyvtára és Budapest 23 kerületében működő tagkönyvtárai a főváros egész lakosságának tájékozódási, művelődési és szórakozási igényeit szolgálja mindenféle dokumentumtípus gyűjtésével, feltárásával és rendelkezésre bocsátásával, az emberi tudás és művészi alkotómunka valamennyi területéről.

    Azért, hogy a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár minél jobb színvonalon eleget tehessen kötelezettségeinek, a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 74/A paragrafusa alapján jogi személyiséggel rendelkező „Pro bibliotheca civica alapítvány” létrehozását határozta el az alábbiak szerint:

A befolyt támogatások összege