• Foglalkozásaink óvodás és elsős csoportok részére
    Könyvtárbemutató ovisoknak, elsősöknekPapírszínház bemutató
    Mozgással, könyvek kézbevételével, játékkal tanítjuk meg a gyerekeknek, hol találják meg a nekik fontos könyveket, hogyan tegyék vissza, és hogy vigyázni kell a rendre. A kölcsönzés fogalmát is tisztázzuk játékosan.
    A könyvnézegetés után lehet mesét, rövid foglalkozást kérni, akár tárgykészítést is.

    Papírszínház

    Fakeretben mozgatható képeket használunk. Népmesék és műmesék egyaránt vannak köztük, különböző alkalmakra (tél, húsvét, víz világnapja) is van választék.
    Interaktív a mesélés, a gyerekek közbeszólhatnak, segíthetnek a mesében. Előtte beiktathatunk játékot, szómagyarázatot, verstanulást. A mese után a meséhez kapcsolódó tárgykészítés.

    Az én könyvtáram módszertan hivatalos alkalmazójaÉlőszavas mesélés (Az én könyvtáram mintaprogramja):
    1. Állati jó mesék: Benedek Elek: A farkas és a róka (részletek) – Lehet 1 vagy 2 alkalmas, hosszabb foglalkozás.
    A mese elmondása előtt beszélgetünk a két főszereplőről, különleges szavakat, kifejezéseket magyarázunk, könyveket nézegetünk.
    A mese élőszavas, nem olvasott, interaktív, bele lehet szólni, nem ragaszkodunk az eredeti Benedek-szöveghez.
    A mese után több lapra háttérképet készítünk a gyerekekkel, és síkbábbal lehet játszani a mesét.
    2. Tündérszép mesék: A tizenkét hónap – Lehet 1 vagy 2 alkalmas, hosszabb foglalkozás.
    A mese előtt vers- és mondókatanulás az évszakokról, hónapokról, játék az évszakokkal.
    A mese után papírszínházba való illusztrációk készítése.

    Budapest
    Hol lakunk, Budapest nevezetes épületei, Duna, hidak, könyvnézegetés, tárgykészítés.
    Gyerekek a könyvtárbanErdei állatok
    Mozgással, állathangok hallgatásával, felismerésével és a könyvekben való kikereséssel, tárgykészítéssel egybekötött foglalkozás. (Az én könyvtáram mintaprogramjaiból vett ötletek felhasználásával.)

    Madarak és fák napja
    1. A gyerekek a madarakat ismerik meg közelebbről, mozgásos játékkal, beszélgetéssel, könyvnézegetéssel, gólyás verset tanulnak, gólyát készítenek.
    2. Lázár Ervin: A nagyravágyó feketerigó c. meséjének feldolgozása (Az én könyvtáram mintaprogram alapján). Madaras játék, verstanulás, madarak és a hangjuk összekapcsolása, a mese elmondása, könyvnézegetés, tárgykészítés.

    Farsang
    Gyerekek a könyvtárban1. A farsang hangulatát vidám, mozgásos játékokkal idézzük meg. Beszélgetünk az ovis/iskolai farsangról, jelmezekről. Fényképeket nézegetünk a busójárásról. Busót készítünk vécépapír-gurigából.
    2. A farsang az átváltozásról, a jelmezekről szól. Beszélgetünk róla, átváltozunk pl. kötéltáncossá. A Miért fekete a holló? című eszkimó mese feldolgozása.

    Húsvét
    Játszunk a húsvét két jellegzetes állatával, a nyúllal és a csirkével, majd K. László Szilvia meséje: A csipogó hímes tojás vagy Balázs Ágnes: A pösze nyuszi c. meséje kerül felolvasásra. Tárgykészítés: fűből kibújó csirke / fűből kibújó nyuszi.

    Szüret
    Mozgásos játékkal bemutatjuk a szüret menetét, a szőlő leszedésétől a must elkészítéséig. Tárgykészítés: szőlőfürt.
    Gyerekek a könyvtárban

    Márton napja

    Szt. Márton története a Boldogasszony papucsa c. könyv alapján. Libakészítés (többféle lehetőség).

    Karácsony
    Beszélgetünk az ünnepi szokásokról. Elhangzik Bartócz Ilona: Három karácsonyi galamb c. meséje, karácsonyi ajándékot készítünk.

    Tavasz
    Időjárás bemutatása játékkal, virágok megismerése versek, rajzok segítségével, virágkészítés (többféle lehetőség).

    Március 15.
    Gyerekek a könyvtárbanBeszélgetés: ők mit tudnak róla, tudnak-e verset, éneket. Azt mondják el, énekeljék el. Masírozunk énekre. Móra Ferenc: A furulya / A kevély Kereki c. meséjének elolvasása. Könyvnézegetés. Tárgykészítés (többféle lehetőség van).

    Bálint Ágnes
    Játék Bálint Ágnes nevével, beszélgetés a könyveiről, részlet a Vízitündér, vízimanó című könyvéből.

    Népmese napja: A hétfejű sárkány (Az én könyvtáram mintaprogramja alapján)

    Gyümölcsökkel, ezen belül az almával játszunk. A mesét interaktívan, kellékekkel adjuk elő, majd a sárkányokról is beszélgetünk, sárkányfejet készítünk.
  • Foglalkozásaink alsós csoportok részére
    Foglalkozásaink alsó tagozatos gyerekcsoportok részére

    Az én könyvtáram a módszertan hivatalos alkalmazója logóKönyvtárbemutató

    Könyvtári rend: szak-, szépirodalom, írói betűrend, könyvek elhelyezkedése a polcon. Kölcsönzés feltételei interaktívan. Lehet mellé kérni lexikon-, szótár-, katalógushasználatot, könyv adatait.

    Ruminis könyvtárbemutató

    3–4. osztályosoknak a könyvtárbemutató Berg Judithoz és Ruminihez kapcsolódik, és a könyvhöz kapcsolódó játékokkal fejeződik be.

    Könyvtárbemutató 4. osztályosoknak

    A könyvtári rend, kölcsönzés szabályai mellett könyv adatai, könyvajánlás interaktívan.

    Népmesével kapcsolatos foglalkozások

    • Mesevetélkedő: magyar népmesék elemeit felhasználva közösen mesét készítünk (mesekezdet, segítők, tárgyak, szörnyek, stb.). Minél több elemet ismer egy gyerek, annál több pontot gyűjt, amit a végén ajándékra cserélhet.
    • Népmese kialakulása, helyszínei: interaktívan, játékokkal ismertetjük meg a népmeséket, mesekártya használatával közösen mesélünk.
    Az én könyvtáram a módszertan hivatalos alkalmazója logóSárkány a népmesében
    • Sárkányos memory: könyvhasználattal, beszélgetéssel tudunk meg mindenfélét a sárkányokról, majd memóriajátékkal rögzítjük a tudást.
    • Szent György: A történetet a Boldogasszony papucsa c. könyv alapján vesszük át, majd sárkányos játékok következnek.
    • A hétfejű sárkány (Az én könyvtáram mintaprogramja alapján): Gyümölcsökkel, ezen belül az almával játszunk. A mesét interaktívan, kellékekkel adjuk elő, majd a sárkányokról is beszélgetünk, sárkányfejet készítünk.
    Dzsungel
      • A dzsungel jellegzetességeit beszéljük meg, könyvekben nézegetünk dzsungeleket, hallgatunk a YouTube-ról dzsungelzajokat, közösen dzsungelt rajzolunk.
     
    • A dzsungel állatainak jellemzői, ragadozók fegyverei, prédák védekezési eszközei, jellegzetes állatok. A tigris jellemzői. Mese a tigris csíkjairól; Stilton: Esti mesék: A tigris és az óriás.

    Erdei állatok, háziállatok vetélkedő

    Memory, vetélkedő. A csoportok előre kiosztott szövegeket, könyveket, képeket nézegetnek, majd memóriajátékkal rögzítik. Előre megbeszélve a játék kapcsolódhat a tananyaghoz összefoglalónak.
    Állatok: társasjáték
    Játékszabály: Amelyik számozott kőre ráesik a dobott tárgy, azt a kérdést kell megválaszolni a csoportnak a könyvek segítségével. Addig kereshetnek, amíg a körben újra rájuk esik a dobás joga. Az nyer, aki a legtöbb kérdést meg tudja válaszolni.

    Mobilhasználat 4. osztályosoknakGyerekek a könyvtárban

    Szituációs játékokkal bemutatjuk a mobilhasználat előnyeit, hátrányait, és a mobiletikát is bemutatjuk.

    Fekete István állattörténetei

    Jól használható a Vuk és a Tüskevár bevezetőjének. Fekete István, az ember. Állatszereplők nevei és az állathangok összekapcsolása. Ci-Nyi c. novella részletei.

    Közmondások 4. osztályosoknak

    Játszunk a közmondásokkal, eljátsszuk, összerakjuk, értelmezzük. Felhasználjuk Lackfi János Tanulságok c. versét.

    Érzékelések 4. osztályosoknak

    Az 5 érzékszervet játékokkal mutatjuk be.

    Vers 3–4. osztályosoknak
    • Őszi – Weöres Sándor Ballada a három falevélről c. versének feldolgozása.
    • Tavaszi – Vers jellemzőinek bemutatása Weöres Sándor tavaszi verseinek felhasználásával.
    • Arany János Mátyás anyja c. versének feldolgozása drámapedagógiai módszerekkel.
    Az én könyvtáram a módszertan hivatalos alkalmazója logóMásság az irodalomban

    Finy Petra A Fehér Hercegnő és az Arany sárkány c. meséjének feldolgozása (Az én könyvtáram mintaprogramjának adaptálásával).

    Játékok 3–4. osztályosoknak

    Zálogosdi játékok a tanév végére.

    A sziget 3–4. osztályosoknak

    Csoportos kalandos játék, az együttműködést, közös munkát segíti elő.

    Pozitív érzések 3–4. osztályosoknak

    Drámapedagógiai módszerekkel, közös játékkal mutatjuk be a gyerekeknek, hogy mennyivel jobb, ha egymás iránt pozitív érzéseket mutatunk.

    Rumini

    Berg Judithoz és a regényhez kapcsolódó játékok.

    Gyerekek a könyvtárbanBabonák
    • Elsősorban januárhoz kötődő szokások (időjóslás, jókívánságok) bemutatása játékokkal, beszélgetéssel. Szerencsehozó tárgy készítése.
    • Könyvekben 2-3 sornyi szövegrészben kell megtalálni a válaszokat. Csapatjáték, az nyer, aki a legtöbb kérdésre megtalálja a megfejtést (4. osztályosoknak való).
    Farsang
    •  2. osztályosoknak: beszélgetünk a farsangról, éneket tanulunk, a busójárás történetének feldolgozása papírszínházi technikával.
    • 3–4. osztályosoknak: beszélgetés a farsangi népszokásokról, majd farsangi alakoskodó játékok tanulása és előadása.
    Húsvét

    Beszélgetés a népszokásokról, böjtről, énekes népszokások tanítása, húsvéti mágiák: víz, tojásfestés.

    Pünkösd

    Pünkösdi népszokásokról beszélgetünk, majd ügyességi játékokkal pünkösdi királyt választunk.

    Szüret
    Gyerekek a könyvtárban
    Beszélgetünk a szüretről, a különböző fogalmakat, népszokásokat bemutatjuk.

    Márton napja

    Beszélgetés a népszokásokról. Szt. Márton története a Boldogasszony papucsa című könyvből. Libás játék. Libakészítés.

    Fonó

    Fogalmak megbeszélése, gyapjú sodrása, len növény bemutatása, lenmag megkóstolása. Mese: A kisvakond nadrágja / Csipkerózsika / Arany László: Pancimanci. Tárgykészítés.

    Luca 4. osztályosoknak

    Szakértői dráma: Csoportbontás után minden csoport kap egy témát, és hozzá szövegeket. A végén bemutatják a kutatás eredményét.

    Karácsony

    1. Beszélgetés a népszokásokról. Karácsonyi díszek készítése.
    2. Fekete István Éjféli látogatók című novellájának feldolgozása.

    Halloween

    A kelta-brit-amerikai szokás eredete. Régi angol, amerikai Halloween-játékok bemutatása.

    Honfoglalás

    A jurta felépítése, íjkészítő, nyerges, kovács mesterségek bemutatása játékkal és Komjáthy István: Mondák könyve segítségével. Rovásírás bemutatása, megfejtése, készítése.
    Gyerekfoglalkozás a könyvtárban
     
    Iskola Rákóczi gyerekkorában

    Visszaemlékezések és Rákóczi tankönyve alapján felidézzük az iskolát és eljátsszuk, milyen volt akkor tanulónak lenni.

    Történelmi foglalkozások vetített képekkel

    Életmódtörténetet mutatunk be a korszakról: ruhák, lakások, fegyverek stb. Korszakok: István, lovagkor, Mátyás, török kor, Rákóczi kora, reformkor és az 1848-as forradalom. Várak fejlődéséről – a földvártól a modern bunkerekig – is van egy foglalkozás.

    Környezetünk madarai

    Prezivel készült foglalkozás a könyvtár környékén megfigyelt madarakról. A madarak hangját is meghallgathatják, valamint érdekességeket mesélünk a képekhez.

    Vetített képes foglalkozások

    Az alábbi témákban kérhetők: kutyák, medvék, delfinek / cápák, hüllők, ló, macska. A képekhez magyarázatokat, érdekességeket mondunk.
  • Foglalkozásaink felsős csoportok részére
    Foglalkozásaink felső tagozatos gyerekcsoportok részére
    Gyerekek a könyvtárban
    Könyvtárbemutató felsősöknek
    A könyvtárról prezis bemutatót látnak a gyerekek. Ezt követően kalandjáték segítségével járják be a gyerekkönyvtárat és a kamasz-sarkot.

    Információkeresés a könyvtárban, interneten
    A  8.-os nyelvtankönyvben található (kissé elavult!), a könyvtárról szóló ismeretek aktualizált változata.

    Czuczor Gergely A falusi kislány Pesten c. versének feldolgozása drámapedagógiai elemekkel
    A foglalkozás jól használható a népiesség bemutatásához, a XIX. sz. eleji falusi élethez.

    Március 15. 5. osztályosoknak
    Könyvek és internetes programok (tankocka, WordArt) felhasználásával készült foglalkozás.Gyerekek a könyvtárban

    Reformkor: Szakértői dráma 7. osztályosoknak  
    Könyvek, Arcanum adatbázisból nyert adatok, képek segítségével egy közös szituációs játékban
    ismerkednek meg a gyerekek a korabeli életmóddal: színház, lakás, Pilvax kávéház, öltözködés.

    Adatbázis-használat 8. osztályosoknak
    Kerettörténetbe ágyazva keresünk adatokat a XIX. sz. végéről. Források többek között: OSZK MEK közös keresője, huszadikszazad.hu, hungaricana.hu stb.

    7–8. osztályosoknak
    Gyerekek a könyvtárbanA csapatok az előre elkészített dominókból válogathatnak. A dominón található kérdésekre a válaszokat könyvekben kikeresik, majd a játék során ismertetik a többiekkel.

    Behálózva – 5–6. osztály
    Mobilhasználat: szituációs játékokkal mutatjuk be a mobiltelefonok használatának előnyeit, hátrányait, a mobiletikát.
    Behálózva (Az én könyvtáram mintaprogram alapján): Kapcsolatok és az internet. Lájkvadász társasjáték: a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat dobókockás, internettel kapcsolatos játéka

    Behálózva – az internetes zaklatás – 7–8. osztály
    (Az én könyvtáram mintaprogram alapján)

    Bűntény a könyvtárban (Az én könyvtáram mintaprogram alapján)
    Detektív-játék, az ujjlenyomattól a tanúvallomásokig, DNS-minta-elemzéstől a személyleírásig.

    Népmese – 5. osztály
    A gyerekek játékok segítségével megismerik a mesélés helyszíneit, a mesetípusokat. Gyerekek a könyvtárban
    Meseváltozatok: Aranylúd / Szomorú királykisasszony / Pancimanci / Trillevip
    Csókalányok / Hat hattyú / / Lear király. Toposzok, szereplők, mesei elemek.  Mesekártya segítségével közös mesét alkotunk.

    Egri csillagok – 6. osztály
    Bevezető foglalkozás: a gyerekek érdeklődését keltjük fel a regény iránt játékok, regényrészlet segítségével.

    Fotók: FSZEK
Információ

Lőrinci Nagykönyvtár

1183 Budapest, Thököly út 5.
útvonal
Nyitvatartás:

E-mail: fszek1803@fszek.hu​
Telefonszám:
(1) 291-2575
Vezető: Juglné Vilhelm Tünde
könyvtárvezető
Beiratkozás
Regisztráció természetes és jogi személyeknek:
ingyenes / 12 hónap
Regisztrációs olvasójegy adminisztrációs díja:
400 Ft / 12 hónap

Napijegy: 1.650 Ft / nap

Adott könyvtár használatára jogosító olvasójegy:
12 hónapra: 5.400 Ft
6 hónapra: 4.100 Ft
3 hónapra: 3.000 Ft

Minden tagkönyvtár egyidejű használatára jogosító olvasójegy:
12 hónapra: 10.000 Ft
6 hónapra: 7.700 Ft

Kedvezmények
Online